Bajke i mitovi

indeks

From: Danijel Turina
Newsgroups: hr.alt.trash,hr.alt.magija,hr.soc.religija
Subject: Re: O lazima i pokvarenjacima
Date: Sun, 26 Jul 2009 12:05:05 +0200

surfer wrote:

> Dobra usporedba :-)

> Ok, to je opisano...

> ali ovaj hipotetički dio dostojan je SF romana. Možda da probaš napisati
> neku svoju verziju 'Lord of Light'? :-)

Čekaj malo, ti stvarno misliš da je Bhagavatam drugačiji tip teksta nego LoL ili LoTR? To su sve bajke, priče koje kroz izmišljenu formu predočavaju više stvarnosti i vječne istine. Razlika je u tome što si ti jednu vrstu bajke naučio smatrati svetim spisom, a drugu SF romanom, ali SF roman je sveti spis ako dotiče svete stvari, i kroz izmišljenu priču govori o višim stvarnostima. Frodo ne postoji, ali svatko tko je prihvatio težak, smrtonosan i beznadan posao zato što zna da je to potrebno za veće dobro, svatko takav je Frodo. Bhagavatam nije ni enciklopedija, ni znanstveni tekst, niti je formalno istinita onako kako to plošni i glupi zapadnjaci očekuju. Priručnik za PHP ili C++ je formalno istinit i za njega ti ne treba ni posebna pamet, ni sposobnost apstraktnog mišljenja, nego imaš strukture, biblioteke, funkcije i sintaksu, i vježbaj dok ne stekneš rutinu. Takvi pokušavaju isti princip preslikati u područje duhovnosti, i onda dobivamo trashere, likove kojima su mitovi, bajke i sveti spisi smiješni zato što sadrže formalno netočne elemente, zato što nisu priručnik za PHP. No shit. Takvi se onda smiju ne shvaćajući koliko upućenoj osobi izgledaju idiotski. Današnje obrazovanje je u stanju proizvesti nevjerojatno glupe i plošne ljude.

Sposobnost za ispravno interpretiranje mitskih simbola, bajki i legendi podrazumijeva vrlo visok stupanj sposobnosti za apstraktno mišljenje. Ne možeš se uhvatiti za formalnu točnost, ne možeš secirati ambalažu, nego moraš apstrahirati i formu i ambalažu i shvatiti kako je to točno Potjeh tražio istinu, i kako se Gandalf osjećao kad je zaustavio Balroga na mostu. Ta vrsta apstrakcije je ista ona koju se koristi u interpretaciji umjetnosti, gdje se kroz simbole na slici ili kipu iščitava jako puno toga što nije formalno rečeno i što nije egzaktno.

> Već dugo dugo vremena ne pratim pa je moguće da sam zaboravio, ali stvarno
> se ne sjećam da bilo gdje u Puranama piše o Sanat Kumari koji je bilo što
> drugo do svetac.

Ni u priči o Domaćima i zmiji ne piše ništa o Regoču, i što onda.

> No, ako toga nema, onda teško mogu razumjeti kako nakon Bhagavatama završiš
> s jednim Leadbetterom i njegovim tko zna od kud mu pričama?

Leadbeater je odličan izvor, isto kao i ostali teozofi. Naime, čini se da je vrag njima rekao bitno više o sebi nego drugima, vjerojatno zato što je u njima prepoznao nekoga tko će svjesno stati na njegovu stranu na fizičkom planu i izreći njegovu teologiju. Ono što teozofi pišu, to je ono što vrag želi da se vjeruje o svijetu, o njemu, o evoluciji i duhovnosti.

Danijel Turina

toggle