O skepsi i skepticima

indeks

On Sun, 3 Oct 2004 12:46:32 +0200, Lacordian wrote:

> "Danijel Turina" <NAME@danijel.org> wrote in message
> ja sam skeptican prema svemu, pa cak i prema zdravom razumu. govorio mi je
> da je zemlja ravna. a sto se tice mog znanja... e pa, znam da nista ne
> znam...

E vidis, ja dosta aktivno pratim vijesti. Svaki put kad se desi neka stvar za koju postoji jasno i razumno objasnjenje, jave se skeptici s totalno idiotskim objasnjenjem kojemu je temeljna premisa dovodjenje u pitanje Occamove ostrice, cinjenica i razuma. Primjerice, kad je Al Qaeda napucala Amerima zgrade avionima, logicno objasnjenje je bilo da se radilo o islamskim fundamentalistima, buduci da su tipovi u avionima svi bili Arapi. Ali ne, za par dana su se javili skeptici s najrazlicitijim, samo njima razumnim teorijama, od toga da su to napravili Zidovi, do toga da je sve zapravo prijevara americke vlade, i da se zapravo nista od toga nije ni desilo.
Istodobno, citam po webu tekstove skeptika koji dovode u pitanje americko slijetanje na Mjesec u misiji Apollo - zaboravljajuci cinjenicu da bi Rusi svojim radarima u doba hladnog rata s velikim zadovoljstvom uocili i raskrinkali takvu prijevaru. Ali takvi ce isto navoditi hrpu "argumenata", zapravo demagoskih smicalica usmjerenih prema nepoznavanju fizike auditorija.
Kad su Arapi odrezali glavu Nicholasu Bergu, i poslali snimku na web, odmah se javio "skepticni strucnjak" s alternativnim tumacenjem po kojem mu zapravo nisu odrezali glavu, ili mu pak nisu odrezali glavu Arapi, nego je sve skupa americka zavjera, a glavni argument mu je bilo pogresno slusanje i analiziranje snimke, i cinjenica da je tip obucen u narancasto odijelo kao zarobljenici u Guantanamo bazi. Navodno, teroristi ne bi imali takvo odijelo pri ruci. Kasnije se, naravno, ispostavilo da su i te kako imali desetke takvih odijela pri ruci, i da to smatraju nekom vrstom osvete za americko ponizavanje njihovih na Kubi.
Da uopce ne pricam o znanstvenicima koji su na platnoj listi zagadjivacke industrije i koji marljivo "dokazuju" da ne postoji problem efekta staklenika, da on nije uzrokovan ljudskim utjecajem, da su ozonske rupe zapravo prirodni fenomen, i tome slicno; oni su "skepticni". Mogao bih navesti i skepsu kreacionista prema teoriji evolucije.
Ukratko, kad god vidim neku totalnu idiotariju, naopaku ideju, laz, besmislicu ili sofizam smisljen za obmanjivanje ljudi, prakticki uvijek iza toga stoje skepsa i skeptici, odnosno skepticizam kao instrument obrane protiv istine koja se nekome ne uklapa u svjetonazor ili planove.
Skepticizam dakle drzim zaprekom ucenju, zaprekom znanju i spoznavanju istine, sredstvom obmane i pomracenja duha, i faktorom stagnacije cije su mozebitne pozitivne osobine posve u sjeni ocitih negativnih. Kad se netko, dakle, hvali skepsom, to u mojim ocima izgleda kao da se hvali niskom inteligencijom i nedostatnim obrazovanjem.

Danijel Turina

toggle