Vuk u ovčjem runu

indeks

Naivan će čovjek smatrati da mu najveća opasnost prijeti od napada usmjerenog prema njemu samom. Ali, koliko je to samo pogrešna predodžba... naime, vrag, kojemu je cilj držati ljude u ropstvu i neznanju, neće vidjeti puno smisla u tome da napada one, koji ionako borave u ropstvu, njemu u vlasti. Naprotiv, napad će imati daleko suptilniji oblik - bit će usmjeren prema svemu onome, za što bi se ljudi mogli uhvatiti, ukoliko se požele osloboditi ropstva. Napad će biti usmjeren prema svetim spisima, duhovnim učiteljima, religijama, vrlim i pozitivnim primjerima, te općenito prema svemu onome, što se nalazi s vanjske strane zatvorene petlje obuzetosti sobom i vlastitim ograničenjima, koja čine nemogućim nadilaženje upravo tih ograničenja, a bez vanjske pomoći. Kad se ta pomoć pojavi, u vidu Božje ruke ispružene prema ljudima, za koju bi se oni mogli uhvatiti i tako se izvući iz močvare, sotona pošalje svoje glasnike koji će na sav glas trubiti kako vam takva ruka nije potrebna, kako su odgovori u vama, kako je dovoljno slijediti "glas svoga srca", "Božji glas u sebi", i kako, zapravo, onaj tko pruža ruku to čini iz sebičnih pobuda, radi vlastitog ega, iz oholosti, iz neke niskosti, i kako tu ruku u svakom slučaju treba odbiti. Uostalom, gdje vi vidite pruženu ruku, toga vam zapravo uopće nema.
Prije nekoliko godina, da sam sreo ovakvog tipa, koji priča o tome kako se treba osloniti na Boga iznutra i slušati Njegov glas, a odbaciti religije i vanjske oslonce, oduševio bih se u svojoj naivnosti, jer je to posve slično onome što sam ja sam pisao u "Pristupu" i drugdje. Ali, kad se bolje pogleda, sličnosti su sve manje. Naime, gdje su upozorenja, gdje su upute, gdje je pozivanje na disciplinu i fokus, gdje su detaljna objašnjenja zamki koje vrebaju? Zapravo, pisanje ovog čovjeka je upravo ona vještičina koliba iz bajke, o kojoj sam pisao u "Pristupu" - glista na udici, na koju ćete se upecati ako ga poslušate. Naime, tog čovjeka je vrag osobno, raspirujući mu vatru ega, poslao da mi pokuša potkopati autoritet među početnicima, i tako ih zbuni da ne znaju koga bi slušali i kome bi povjerovali. A to je sve što je potrebno da ostanu vragu u vlasti - naprosto, njemu je dovoljno da ne poduzmu ništa. Vrag ne šalje lažne učitelje kako bi ih ljudi slijedili i tako se upropastili. To je naivan stav, i posve pogrešan. Zapravo, vrag šalje lažne učitelje jedino zato, da odvrati pažnju od one nekolicine pravih, spasonosnih. Kad tako ljudi vide milijun šarlatana, i njihove negativne primjere, razočarani će zaključiti da pravih nema, i da nikoga nema smisla slijediti. Vrag, dakle, pukim generiranjem šuma prikriva signal. Vrag će istodobno probati podrivati sve sustave koji nude spas, i izmišljati bezvrijedne, a naizgled slične alternative. Vrag će sakriti dobre knjige tako da raspiri vatru ega raznim šarlatanima i neznalicama, i nadahne ih da napišu tisuću lažnih i loših knjiga svake godine. Istodobno, probat će relativizirati onih nekoliko pravih, dobrih. Sve to namijenjeno je isključivo tome, da ostanete tamo gdje jeste, da nikad ne saznate za ono što bi vas moglo spasiti, a ako za to i saznate, da budete zasuti lažima koje će vam to u toj mjeri ogaditi, da se u to nikada ozbiljno ne uputite. Budite svjesni da se vodi rat, rat između sila koje vam pokušavaju pomoći da ovaj pakao nadiđete, i sila koje vas žele zadržati gdje jeste. U tom ratu, puca se bojevim streljivom, i ne važe Ženevske konvencije ratovanja. Imajte to na umu, i budite pažljivi. Recimo, u napade su uvijek uključeni finta i kontrafinta - napad je uvijek sročen tako, da se vjerodostojnost onoga tko upozorava na napadača dovede u pitanjem samom činjenicom da je odgovorio - očito, reći će napadač, ima nečega u napadu, čim je na njega odgovoreno. Ako pak ne odgovori, to se prikaže kao posljedica toga što se nema što odgovoriti, jer je sve istina. Dakle, zlikovci pokušavaju stvar prikazati tako, da ako im odgovorim, to je jamačno stoga što mi je stalo do toga da ljude pridobijem sebi ili ih zadržim. Ako ne odgovorim, to je zato što su me posve porazili pa nemam što reći. Ukratko, bio bi beskrajna budala onaj, tko bi se dao upetljati u takve igre. Činjenica je da je moj nauk spasonosan, oni koji ga prakticiraju izmiču sotoni iz ruku, a on zbog toga bjesni, i gleda kako će taj trend zaustaviti prije nego se previše omasovi, što on gleda kao ogromnu tragediju po sebe. Zbog toga udara na mene svim oružjima, od klevetnika, preko lažljivaca, zavidnih, do lažnih učitelja-pretendenata, koji žele drugima davati savjete radi svog ega.

From: Danijel Turina
Subject: Kritika new age vjerovanja (was: Izdaja ispovjedi 2 (Jeremija 20:10))
Newsgroups: hr.soc.religija,hr.fido.religija,bih.soc.religija,yu.forum.religija
Date: Tue, 24 Aug 2004 12:14:58 +0200

Malo sam razmisljao o ovome. Moja unutarnja reakcija na ovog lika je iznimno negativna, i dao sam si vremena da tocno iskristaliziram zasto. Mislim da sam uspio identificirati problem.

Naime, na svijetu danas postoji nekoliko ozbiljnih, opasnih sustava laznih ucenja, koji ljude navode u zabludu, i cija praksa ima iznimno stetne ucinke. Primjeri takvih sustava, koje sam uglavnom kritizirao, su egocentricni svjetonazor zapadne civilizacije, odnosno civilizacija "prava", gdje svatko trazi svoja prava i njihovo ostvarenje, a najcesce se radi o pukoj oholosti.

Drugi takav sustav je sustav fanatizma, i to neovisno o tome je li fanatizam vjerski - radi se o sustavu projekcije, izmjestanja, gdje se na nekog drugog projicira odgovornost za vlastite akcije. Primjerice, vjerski fanatik smatra sve oblike zlih djela koje cini opravdanima, jer tako pise u njegovoj knjizi. Nogometni navijac smatra sebe opravdanim ako nakon utakmice razbija izloge, jer to radi "za klub", koji mu je svetinja. Vojnik u ratu smatra da smije ciniti zlodjela nad drugima, jer to cini "za domovinu". Ukratko, izmjestanje odgovornosti u nekakvu apstrakciju cest je uzrok velikih nevolja.

Ali, bojim se da ne postoji tako velika i opasna zabluda, da od nje ne bi mogla postojati gora. Sad cu se malo pozabaviti i njome.

On Mon, 23 Aug 2004 17:10:26 -0700, Djo wrote:

> Duhovni razvoj se dogadja u trenutku, nema tu filozofiranja i
> intelektualiziranja. Stovise, intelekt je taj koji vecinom sprecava duhovni

> razvoj (preporucam esej od Bergsona, 'inteligencija naspram instinkta' ili

> tako nekako).

Ovo je prva, i jedna od temeljnih teza svojstvenih problematicnom nacinu razmisljanja koji je postao prominentan zadnjih nekoliko desetljeca, zbog razlicitih autora koji su sustavno zagovarali takve teze. Dakle, teza glasi da je intelekt zapreka duhovnom razvoju. Ta teza, isto kao i sve opasne stvari, je takva zbog toga sto u njoj ima jako puno istine. Doista, intelekt moze biti velika zapreka duhovnom razvoju, moze covjeka zamrznuti u staticni, samodopadni obrazac unutar kojeg se vrti u praznim petljama iz kojih ne vidi izlaza, a sto je jaca njegova intelektualna uvjerenost u valjanost resetki vlastitog kaveza, veca je vjerojatnost da ce on u tom kavezu vjecno ostati. Dakle, umne strukture, koje nisu povezane sa stvarnoscu i ne izricu zivu stvarnost, kocnica su duhovnog razvoja i za rezultat imaju stagnaciju.

Na temelju tog opazanja, pripadnici sustava misljenja kojeg cu ukratko nazvati "New Age" izvode zakljucak da je um nebitan i da ga treba odbaciti, da se treba voditi srcem, unutarnjim osjecajem, Jastvom, prirodnim instinktima, ili cime vec. To je jos deset puta opasnija tvrdnja od prethodne, i to upravo zato sto je jos istinitija, a tom istinitoscu prikriva kukavicje jaje lazi. Da, odgovori na sva bitna pitanja dolaze od dodira s vlastitom unutarnjom stvarnoscu, od zadubljenja u onaj aspekt istine koji je svakom bicu najlakse dohvatljiv, a to je istina njega samoga, istina o njemu samome. Dubokim zadubljenjem u tu istinu, covjek moze postupno doci u dodir s bilo kojom istinom, jer je temeljna stvarnost ispod svijeta pojavnosti jedna, nepodijeljena. Naizgled, nema problema. Samo naizgled.

Naime, postavlja se pitanje diskriminacije. Kako cemo razlikovati ono sto je zbiljsko, od onoga sto je nezbiljsko? Srcem? Emocijama? Osjecajem ugode? To su iznimno opasni vodici, otprilike kao kad bi covjek pokusao preplivati rijeku drzeci se za krokodila, misleci da je deblo. Emotivni sklop sa svojim sklonostima je na neopravdano dobru glasu u New Age krugovima, i to prvenstveno stoga sto je laznim uciteljima daleko lakse utjecati na emotivni nego na umni aparat. Zbog toga kritiziraju um kao ogranicavajuci, te hvale emocije kao oslobadjajuce, a "zaboravljaju" napomenuti da emocije, jednako kao i um, mogu biti neciste, zagadjene strukturama koje judeokrscanska teologija naziva grijehom, a indijska filozofija precizno klasificira kao samskare, vasane, karmasaye i opcenito klese, uzroke teskoca. Oslanjati se na emotivni aparat bez prethodnog procesa njegovog prociscenja, otprilike je jednako pametno kao povjeriti svoj zivot padobranu koji je zadnjih deset godina lezao u prasnjavom ormaru, naprosto vjerujuci da je s njim sve u redu, jer, to je padobran, a padobrani sluze usporavanju pada. U slucaju padobrana, svatko pametan ce se sjetiti da bi bilo dobro stvar raspakirati, vizualno pregledati, mehanicki istestirati, i provesti eventualno jos nekoliko pokusa prije nego mu se povjeri zivot, ali u duhovnim sferama je ocito dovoljno da ljudima netko savjetuje neka se oslanjaju na emocije, pa da oni bezglavo poslusaju takav savjet, naprosto zato sto ugodno zvuci, uopce ne razmisljajuci kamo ce dospjeti ako svoj zivot povjere emocijama upitne cistoce, istodobno odbacujuci "ogranicavajuci" intelekt, koji bi im mogao ponuditi poneku upozoravajucu misao glede mogucih opasnosti takvog postupka. Lazni ucitelji uvijek i bez iznimke pokusavaju anestezirati kriticki intelekt, kako bi prodali foru.

Kriticki intelekt ce ukazati na nedosljednosti, na rupe u sustavu, i tamo gdje ih ima, kao i tamo gdje su one tek plod nedovoljnog razumijevanja, ali rjesenje se ne sastoji u umrtvljivanju, nego u profinjavanju intelekta, kako bi on postao sposoban pojmiti i finese koje mu sada promicu, pa vidi proturjecnosti i besmislice i tamo gdje je zapravo duboki smisao i velika mudrost.

Naizgled, ima smisla odbaciti razum. Uistinu, to je pogubno, i razum treba procistiti, usavrsiti, uciniti protocnim za istinu i sposobnim uhvatiti suptilna znacenja i visoke istine. Takav razum vise nije tamnicar, nego svjetionicar - i dalje tek sluzbenik, ali sada u funkciji oslobadjanja od neznanja i vezanosti, a ne u funkciji opravdavanja istih.

Naizgled, ima smisla prepustiti se emocijama, povjerovati u ugodno; ali uistinu, to je pogubno. Emocije nisu ciste, njihov glas nije glas istine nego glas summe svih oblika zagadjenja koja neotkrivena borave unutar svijesti - samodopadnost, oholost, nesmotrena teznja za kratkorocnim dobitima koje odvode od dugorocnih, i tome slicno. Naizgled, ima smisla reci covjeku neka slijedi glas svog srca. To stvarno dobro zvuci. Ali, sto ako glas srca covjeku govori ugodne, a posve pogresne i stetne stvari? Sto ako ga zeli uljuljkati u samodopadnoj stagnaciji? Sto ako mu ponudi nesto sto samo dobro zvuci i dobro izgleda, na prvi pogled, a praksa toga vodi u trajne i teske posljedice? Instinkti fizickog tijela u sprezi s emocionalnoscu ce covjeku savjetovati seks sa svakom osobom koja u njemu takve osjecaje probudi. Ali, ako bi netko popustio pred tim zeljama, njegov zivot bi se pretvorio u potpuno rasulo. Isto tako, postoji mnostvo predatora, zlih ljudi s jos gorim namjerama, koji se koriste takvim stvarima kako bi progurali svoje interese. Postoje zene koje se koriste takvom reakcijom od strane muskaraca kako bi ih hladnokrvno iskoristile za svoje ciljeve i kasnije odbacile. Postoje muskarci koji hladnokrvno iskoristavaju zene na isti nacin. Postoje citave velike korporacije, s odjelima za psihologiju i antropologiju, u funkciji marketinga, s jedinom svrhom da prodaju ljudima stvari, nacin zivota i citav svjetonazor, koji odgovara jedino tim korporacijama. Gledao sam kako povodljivi ljudi naprosto ponavljaju, kao papige, slogane iz reklama, misleci da su to pametne stvari kojima su se oni sami dosjetili. Gledao sam kako klinci sprejem po kosarkaskom igralistu pisu "Nike", "Adidas" i "Reebok". Gledao sam kako covjek, kao razlog zasto pusi, odgovara "s cigaretom nisi sam" - reklamni slogan duhanske industrije. Gledao sam kako tvornica cigareta reklamira svoje proizvode tako da projicira osjecaje lakoce, slobode, zadovoljstva i ispunjenja, a zapravo se radi o otrovu, ropstvu i bolesti.

Ako su ljudi zbog svojih slabosti u stanju popusiti cak i takav grozni raskorak izmedju stvarnosti i reklame, razmislite malo, sto li su tek drugo u stanju popusiti, tamo gdje stvari nisu toliko ocigledne?

Emocije, dakle, ne samo da nisu sigurno utociste koje ce nam donijeti slobodu, nego su naprotiv temeljni mehanizam u koji se uzdaju eksploatatori, jer se u praksi pokazalo da utjecajem na pozitivne emocije, umrtvljivanjem intelekta i sposobnosti diskriminacije, utjecajem na osjecaj slabosti i nedostatka kontrole, odredjenom kombinacijom afirmacija, covjeku mozete prodati apsolutno bilo sto - pocevsi od skupog otrova koji izaziva rak i druge teske bolesti, pa na dalje. Dovoljno je da pogledate kako izgledaju reklame za votku - votka je bistra, prozirna tekucina, pa se komercijalisti sluze tim optickim svojstvom za projiciranje dojma lakoce, vedrine, radosti i svjezine. U stvari, onaj tko pije to pice nece izgledati kao ljudi s reklame, nego kao smrdljivi, tupi i zbljuvani, odrpani alkoholicar kraj kante za smece, s tupim ocima, unistenim umom, crvenim nosom i totalno promasenim i izgubljenim zivotom. Dakako, takvog alkoholicara necete vidjeti na reklami za votku, isto kao sto na reklami za cigarete necete vidjeti onkoloski odjel bolnice. Dakle, iako nam emotivni sustav pozitivno reagira na reklame, trebamo shvatiti da upravo to i jest cilj reklame, da su stotine strucnjaka zaradile placu na tome da predvide i izracunaju upravo tu reakciju otvaranja prema kukavicjem jajetu koje reklama skriva. Takvi sustavi laganja se dakle sastoje od dvije komponente, isto kao i projektilna oruzja: delivery i payload. Delivery je raketa koja nosi bojevu glavu, a bojeva glava je payload, korisni teret. Dakle pozitivne emocije, osjecaj lakoce, kapljice vode na borovim iglicama, prekrasna cura koja se sece kroz borovu sumu u zoru, to je raketa, a bojeva glava je kutija cigareta, koje covjek kupi za skupe novce zato sto ih asocira s pozitivnim slikama iz reklama, a zapravo dobije bolest i smrt. Kad covjek otvori srce pod utjecajem rakete, u srce mu se zabije bojeva glava.

Dakle, ljudi, kad vam netko pocne pricati o tome da odbacite logiku, odbacite intelekt, i prepustite se emocijama, sjetite se reklama za cigarete i votku. Protiv takvih oblika psiholoskog rata koji eksploatatori vode protiv opce populacije treba razviti imunitet, a on se sastoji upravo od onoga sto takvi najmanje zele: brusenja i profinjenja diskriminativnog intelekta, koji tada postaje sposobnim prokazati zlo iako je zapakirano u sve pozitivno, i prepoznati dobro neovisno o prividima koji ga prikrivaju.

> Mozda primjecujes da sam prije rekao da ne postoji dobro ili krivo, a sad

> kazem da idu u krivom smjeru. Ovdje je to samo oznaka za put koji ne vodi

> tamo kamo oni misle da vodi.

Ovo isto zasluzuje cistu desetku za skok u vlastita usta. Naime, s jedne strane ne postoje pravo i krivo, a odmah u sljedecoj recenici se kao krivo definira kad netko ne zivi svoj zivot tocno onako kako si je ovaj zamislio. Dakle, tu se ispod pozitivnih afirmacija ukazuje koristan teret, bojeva glava. Tu se radi zapravo o teznji da se drugome proda odredjeni svjetonazor, cime bi se afirmirao ego onoga tko takvu prodaju vrsi. Tvrdnja "ne postoje dobro i zlo" namijenjena je anestetiziranju savjesti, koja govori da i te kako postoje, i da treba ciniti dobro i izbjegavati zlo.

Dakako, to je tesko i naporno; cesto je uzasno naporno ustanoviti sto je dobro uciniti, a sto je zlo, i onda manipulatori koriste taj osjecaj zamora i vele ljudima "pa sto se uopce brinete oko toga, opustite se, Bog je beskrajna radost, Bog ne sudi, ponasajte se bilo kako, sve vam je zapravo dobro".

Super. Da, Bog je beskrajna radost. Da, Bog je vrhovna stvarnost. Ali, cisto za informaciju - mi se nalazimo u svijetu pomijesanih stvarnosti i pomijesanih sila. Mi se nalazimo u svijetu u kojem se industrija cigareta reklamira bijelim oblacima na vedrom nebu i borovim iglicama u svjezini sume, u svijetu u kojem se votka, otrovno pice koje pali grlo, a uzrokuje tupost i pijanstvo, reklamira kao donositelj svjezine i lakoce. Mi se nalazimo u svijetu u kojem treba biti prokleto oprezan, jer sve vrvi od mracnih tipova koji ce doznati na sto se ljudi pale, a onda ce to iskoristiti da im prodaju nesto drugo. Buduci da su ljudi slabo izvjezbani, da im je sposobnost diskriminacije vec dobrano anestetizirana odgojem, indoktrinacijom putem medija, i slicnim stvarima, kako da im ja objasnim stvari? Kako da im ja, recimo, objasnim da se vrag koristi istodobno sa desetak osoba koje imaju odredjene slabosti, gresnosti i opcenito su puni oholosti i samoljublja, kako bi na razlicite nacine, stvaranjem trodimenzionalne stereo-slike lazi i privida, skrenuo pozornost ljudi s onoga sto je bitno i spasonosno, to relativizirao, i kao alternativu ponudio kaos i kakofoniju medjusobno suprotstavljenih a besmislenih teorija, koje ce ljude dovesti u ocaj, a tada ce biti bespomocan plijen. Kako da ja objasnim nekome da su vedro nebo i borove iglice u reklami zapravo iznimno negativna stvar, naprosto zato sto su u reklami za otrovnu tvar? Kako da mu objasnim da zlo moze govoriti upravo kroz glas osjecaja ispravnosti, otvaranja prema pozitivnom, slusanja "vlastitog srca", a bez pameti?

> Svatko je tako pametan. Nikakva pomoc ili savjet ti se niti ne mogu dati,
> zato jer ce te navesti da trazis cvrsti oslonac izvan sebe. A njega tamo

> nema.

Ovo isto zvuci super - svi odgovori su u nama. Ali, koja je to samo glupost! U nama, naime, nema nikakvih odgovora. Covjek koji je prepusten sebi, naprosto se nece razviti, ostat ce zakrzljali idiot. Postoje brojni primjeri ljudi koji su odrasli medju zivotinjama, a koji, za razliku od prica o Tarzanu i Mogliju, nisu postali nadmocni gospodari sume, nego su se razvili do razine zivotinja koje ih okruzuju, njihov razvoj je tamo stao, i ni na koji nacin ih nije bilo moguce uljuditi. Na kraju, vecinu su morali pustiti da hodaju okolo s gazelama, jer je to bilo jedino za sto su bili u stanju. Ocito je, dakle, da se prakticki sve sto je vrijedno u covjeku, razvije kao posljedica interakcije s vanjskim svijetom. Covjek ne postane obrazovan zato sto misli o obrazovanosti i ponire u vlastitu prirodu, nego zato sto cita knjige i vjezba svoj um. Razvijenost uma, emotivni spektar, stvarno dozivljavanje, sve je to u nutrini, istina; ali, sve to se razvija kroz podudarnosti s vanjskim svijetom. Vanjski svijet sluzi tome da oblikuje nutrinu, sluzi tome da se neke stvari medjusobno povezu, a kad se stvori golemo mnostvo tih poveznica, rezultat je mudrost, jer se u covjekovoj nutrini stvorila visedimenzionalna prizma, u kojoj se prozimaju razlicite stvarnosti, koje imaju sidra i uzad kojima se mogu ucvrstiti u svijetu.

U sferi duhovnosti, takve stvari vaze jednako kao i u sferi logike i matematike. Covjek moze imati ne znam kakav talent za matematiku, ali ako ne uci, ako ne zavrsi fakultet, taj potencijal ce ostati neiskoristen, jednako kao potencijal za govor covjeka koji je odrastao s gazelama, i nikad ga nije razvio, iako je mogao, da je kojim slucajem odrastao medju ljudima. Budnim citanjem svetih spisa, covjek ce vise ponirati u vlastitu nutrinu, i stvarati poveznice s duhovnom stvarnoscu, nego da je ne znam koliko nastojao na poniranju u vlastitu nutrinu, a bez sadrzaja - tada u toj nutrini ne bi nasao nista, a da i nadje, ne bi to bio u stanju povezati sa svojom egzistencijom ni na koji koristan nacin. Isto tako, slusanjem mudrih savjeta ucitelja, vjezbanjem po uputama, i budnim ucenjem uz pomno opazanje povratne veze sa stvarnoscu, covjek moze u sferama duhovnosti ostvariti onakve rezultate, kakve bi u sferi glazbe ostvario ucenjem od vrhunskog majstora. Bez takve vjezbe, unatoc svom talentu covjek nikad nece nadici razinu ulicnog sviraca, u svijetu glazbe, te plitkog covjeka s nekoliko povrsnih ideja, u svijetu duha.

> Ako te npr. savjetujem "proucavaj Isusove izreke", moze se desiti da
> njega postavis kao pocetni temelj i na tome gradis sve ostalo.

To je najbolje sto uopce mozes napraviti. Najbolje da bi sebe stavio za temelj i na tome gradio sve ostalo. To bi bilo jednako glupo kao da neuko dijete sebe stavi za temelj, umjesto da roditelja stavi za temelj, i od njega uci sve sto moze nauciti, a kad to usvoji, i na temelju toga izgradi svoju osobnost, tek tada moze polako prepoznavati sebe. Prepoznavanje sebe, dakle, dolazi kroz ponizno ucenje, kroz prihvacanje vrhovnog autoriteta onoga tko zna, kroz poniznost i skromnost, i kroz drugoga - ukratko, kroz sve ono, protiv cega ti govoris. Onaj tko bi slijedio tvoje pogresne savjete, propao bi.

> Taj temelj nije tvoj vlastiti, pa ce se sve sto na njemu gradis kad tad srusiti.

Opet cista desetka za skok u vlastita usta. Naime, kako ces se izvuci iz problema kojima su tvoja svojstva uzrok? Nitko se ne moze izvuci iz blata povlaceci se za kosu, a bez vanjskog, cvrstog oslonca. Isto tako, ako ne gradis upravo na cvrstom temelju koji je izvan tebe, nikad neces od sebe nista napraviti, i sve sto pokusavas ce jadno propasti.

> I opet ces biti izgubljen i ponovo ciniti gresku trazeci vanjski oslonac.

Opet zamjena teza: izgubljenost nastaje upravo u odsustvu vanjskog oslonca, kad se covjek pokusa oslanjati na sebe, a tamo ne uspijeva naci odgovore.

> Jedini pravi temelj je ono sto stoji iza zamjenice 'ja'.

U tvojem slucaju, jasno je vidljivo da iza zamjenice "ja" stoje samoljublje, samodopadnost, oholost i golema kolicina neznanja.

> Zbog toga je i prvi moj
> post ovdje bio psovanje Boga, kao i ostalih par 'protubozjih', da malo

> prodrmaju i pokusaju izmaknuti taj vanjski oslonac.

Tocno, ovo si dobro rekao. Zelis ljudima uzdrmati oslonac koji imaju u Bogu, ne bi li ga izgubili, i poceli traziti odgovore u raznim ispraznostima, u lutajucim zeljama, nagonima i strastima. Tako izgubljeni, pokusavajuci traziti odgovore u sebi, tamo gdje ih najmanje ima, zavedeni ce propasti, a sotona, strucnjak za pakiranje smrtonosnih otrova u prekrasnu ambalazu, trljat ce ruke.

> Tek sam ih onda postao svjestan.

Ti si od prosvjetljenja tako beskrajno daleko, da ga vjerojatno nikad neces ostvariti, jer si vec na samom pocetku zastranio u oholost, koja je simptom duhovne propasti i trulezi.

> No hard feelings, tu smo da si pomognemo:)

Ti si ovdje iz sasvim drugacijeg razloga, kojeg sam ja tek jutros sagledao u cijelosti. Naime, ti si tu da bi relativizirao, kao dio sotoninog napada na one koji ne vide dovoljno daleko. Ti sluzis tome da pokolebas one koji ispravno nastoje, ali jos nisu dosli dovoljno daleko da im vizija postane postojana i utmeljena na cvrstom znanju. Daleko od toga da ti pokusavas nekoga dovesti Bogu - ti si ovdje da bi one, koji su Boga uspjeli osjetiti, u kojima se stvorilo nejasno prepoznavanje i razumijevanje, pokusao odvesti u propast. Tebe je sam sotona poslao, kao dio sire stretegije dizanja magle i dima, kako bi se izgubilo razlikovanje izmedju ceste i provalije.

Danijel Turina

toggle