O uzrocima ekonomske krize

indeks

On 8/13/11 11:49 PM, Loki wrote:

> Uzgred budi receno, cijela ova danasnja gospodarska kriza u cijelom
> svijetu je uzrokovana prekomjernim zaduzivanjem drzave.

Hm. Nisam siguran da je to primarni problem. Da, definitivno u nekim zemljama poput Hrvatske, PIIGS i Amerike, ali već u Americi bih rekao da je problem u tome što je klasa hiperbogatih lobiranjem uspjela za sebe isposlovati toliko niske poreze da su napravili doslovno bilijune manjka u proračunskim prihodima pa država nije bila u stanju financirati ratove koji su se vodili u tom razdoblju. Dakle stvar je malo kompliciranija. Kad pogledam dalje, čini se da krizu na dosta mjesta nije uzrokovalo toliko prezaduživanje države koliko prezaduženost pojedinaca i život iznad vlastitih prihoda. Tu ne mislim samo peglanje kartica i minuse na računu nego i posljedice demokratskog pritiska na vlast, dakle uhljebljivanje velikih interesnih skupina preko proračuna, što nije samo naš problem. Takvo nešto je moguće samo kad je država preslaba, dakle kad interesne skupine pritiskom mogu prisiliti vlast da ih financira iz proračuna. Recimo kod nas je država totalno disfunkcionalna i svela se na financiranje trećine populacije iz proračuna i maltretiranje poduzetništva kako bi ga se pomuzlo dovoljno da to sve plati. Zaduživanje države i prodaja državne imovine su ono čemu takva disfunkcionalna, slaba država podložna pritiscima pribjegava kad iz poreza nije u stanju financirati rashode na koje se obavezala.

Jedan od uzroka problema vidim u lakomislenom optimizmu koji je vladao do početka krize, gdje su svi analitičari projicirali tako visoki rast da je postojao ozbiljan problem nestašice nafte koje više nije bilo dovoljno za financiranje takve luđačke ekspanzije proizvodnje i potrošnje. Dakle svi su trošili kao blesavi, ulazili su u kredite i kupovine koje zapravo ne mogu financirati a zato što su vjerovali da će u toj atmosferi rasta i njihovi prihodi rasti tako da će za godinu-dvije imati dovoljno novaca za plaćanje rate stambenog kredita koja će se do tada povećati. Dakle jedan od bitnih uzroka problema je bio nedostatak opreza i realizma.

Tu bih se pak mogao osvrnuti i na "mentalitet prava", gdje postoji široko rasprostranjeni stav da svi imaju pravo na sve, a kad to "pravo" ne možeš ostvariti, netko ti je kriv. To se vidjelo na prosvjedima u Grčkoj a sad i u Engleskoj - ljudi smatraju da imaju pravo imati, a kad se njihova mentalna pozicija sudari s njihovom stvarnom pozicijom, smatraju da im je netko za to kriv i da mu se imaju pravo osvetiti, osjećaju se opravdano u svojem buntovništvu i ne razumiju da su "prava" na koja se pozivaju iluzija uzrokovana vjerovanjem u reklame koje gledaju na TV. Sa svih strane ih se bombardira s porukama za napuhavanje ega, na temu "vi imate pravo na ovo i ono", "vi ste posebni", "vi ste nam dragocjeni", a ljudi u takve budalaštine rado vjeruju, pa kad se suoče sa stvarnošću u kojoj su potpuno marginalizirani i nemoćni ostvariti ništa od onoga za što su ih uvjerili da je njihovo pravo, rezultat je pobuna.

Mislim da su takvim stavovima najskloniji ljudi čija karijera nije izgrađena na ekonomskim principima tržišta, dakle ili mladi ljudi koje još financiraju roditelji, ili pak državni zaposlenici čija plaća ovisi o dekretu a ne o ekonomskim principima. Tamo gdje netko ima zdrav dojam da njegovo stanje ovisi o njegovom radu i sposobnostima, tamo će biti najmanje traženja nekakvih prava.

On 8/14/11 9:17 AM, Danijel Turina wrote:
> Takvo nešto je moguće samo kad je država preslaba, dakle
> kad interesne skupine pritiskom mogu prisiliti vlast da ih financira iz
> proračuna.

Da se dopunim, odličan primjer toga je i Tea Party pokret u Americi, koji je u osnovi sintetički, umjetni pokret kreiran od strane bogatih lobista koji manipuliraju totalne glupane da prosvjeduju protiv "jake države" u situaciji u kojoj je očito da je država totalno slaba i nesposobna provesti praktički bilo što protivno interesima jakih korporacija i interesnih grupa. Dakle to što se prosvjeduje protiv države ne znači da je problem doista u jakoj državi, isto kao što činjenica da je država prezadužena ne znači da je prevelika - to zapravo u većini slučajeva koje trenutno gledam znači da je država totalno slaba i podložna utjecajima interesnih grupa koje su u stanju izlobirati ili dramatično rezanje poreznih prihoda ili dramatično povećanje proračunskih rashoda. Dakle prividno je država problem, ali kad se malo bolje pogleda država je tu zapravo u poziciji manjeg klinca kojemu veći klinci ukradu sendvič ili ga prisile da tati ukrade novce iz novčanika i da ih njima.

Danijel Turina

toggle